Na rok 2023 (od dnia 03.01.2023 r.) obowiązuje nowy Regulamin Naboru Wniosków Programu Czyste Powietrze, bowiem rozpoczęła się jego kolejna, nowa edycja.
Wniosek na dotację Czyste Powietrze – kiedy można złożyć?
Przed wypełnieniem wniosku o dotację Czyste Powietrze polecamy zapoznać się z regulaminem oraz pozostałą dokumentacją dostępną na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze.
Mowa tu o:
- Programie Priorytetowym;
- Regulaminie Naboru Wniosków;
- Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie Czyste Powietrze.
Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym, do wyczerpania środków z przeznaczonej puli.
Kto rozpatruje wnioski Czyste Powietrze?
Wnioski należy składać do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) obejmującej swoim działaniem teren województwa, na którym to zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, starający się o dofinansowanie.
Aktualne informacje, formularz wniosku i załączniki znajdziemy:
- na dedykowanej stronie rządowej;
- w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie GWD, po utworzeniu i zalogowaniu się na swoje konto.
Jak złożyć wniosek Czyste Powietrze?
Są następujące drogi realizacji wniosków z programu Czyste Powietrze:
- wyłącznie elektroniczne. Wnioskodawca logując się w systemie GWD wypełnia wniosek i podpisuje go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub zaufanym i przesyła wniosek do odpowiedniego organu WFOŚiGW na skrzynkę podawczą ePUAP. Wówczas elektronicznie dołącza wszystkie, niezbędne załączniki;
- papierowo. W sytuacji, gdy wnioskodawca nie ma podpisu elektronicznego, to po wypełnieniu wniosku na GWD, zatwierdza go i czeka na status „oczekuje na złożenie”. Po uzyskaniu przedmiotowego statusu drukuje wniosek i podpisuje go odręcznie. Papierowy wniosek wraz z załącznikami w formie papierowej dostarcza do właściwego terytorialnie WFOŚiGW.
W jakim terminie rozpatrywany jest wniosek Czyste Powietrze?
Zgodnie z Regulaminem obowiązującym od 03.01.2023 roku rozpatrzenie wniosku o dotację Czyste Powietrze odbywa się w terminie do 30 dni kalendarzowych od daty wpływu do właściwego WFOŚiGW.
Etapy realizacji wniosku są następujące:
- zarejestrowanie wniosku;
- ocena wniosku wg kryteriów formalnych i merytorycznych;
- ewentualne uzupełnienie przez Wnioskodawcę brakujących informacji lub dokumentów;
- ponowna ocena wniosku
- decyzja o dofinansowaniu.
Jak sprawdzić status wniosku Czyste Powietrze?
Informacje na temat złożonych wniosków oraz podpisanych umów można uzyskać telefonicznie lub mailowo w WFOŚiGW, do którego złożono wniosek, a także na koncie GWD.
Dotacje
Jak złożyć wniosek o dotację Moje Ciepło?
Program Moje Ciepło jest dedykowany dla właścicieli i współwłaścicieli jednorodzinnych, nowych budynków mieszkaniowych. Beneficjentem jest osoba fizyczna wykazana w pozwoleniu na budowę lub w zgłoszeniu budowy obiektu mieszkalnego. Dofinansowanie przeznaczone jest na zakup i montaż pomp ciepła w celu ogrzewania domu i ogrzewania wody użytkowej.
Czytaj dalejDotacje
Dotacja Prosument Lokatorski
Jeśli przeanalizujemy dotychczasowe wsparcie rządowe dla fotowoltaiki to główne projekty koncentrowały się na budynkach jednorodzinnych. Dotacje więc terytorialnie dotyczyły głównie małych miast i obszarów wiejskich, gminnych.
Czytaj dalejDotacje
Czyste powietrze – dotacja do pomp ciepła i zbiorników CWU
Czyste Powietrze to program przeznaczony dla właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych lub wydzielonych lokali mieszkalnych z budynków jednorodzinnych, z odrębną księgą wieczystą.
Czytaj dalej