Fotowoltaika wśród przedsiębiorców cieszy się coraz większą popularnością. Inwestorzy dostrzegają potencjał takiej instalacji, oraz znaczące oszczędności finansowe. Dodatkowo fotowoltaika to określone zasady jej rozliczania w księgach rachunkowych i podatkowych firmy. Są to korzystne rozwiązania, które dają przedsiębiorcy możliwość rozliczenia nakładów poniesionych na fotowoltaikę.

Czyli co może zyskać przedsiębiorca inwestując w fotowoltaikę?
Fotowoltaika dla firm to m.in.:
- inwestycja długoterminowa;
- oszczędności w zużyciu energii elektrycznej;
- budowanie niezależności od dostaw energii z sieci;
- minimalizowanie ryzyka wahań cen prądu;
- zagospodarowanie wolnej przestrzeni;
- budowanie ekologicznego i pozytywnego wizerunku firmy;
- księgowe rozliczanie inwestycji.
Fotowoltaika dla firm – jak rozliczamy podatek VAT naliczony w fakturach zakupu?
Pierwszą kwestią, która nasuwa się w zakresie rozliczeń fotowoltaiki w firmach to podatek VAT z faktur zakupowych. Jest to tzw. podatek naliczony. W przypadku fotowoltaiki jest to stawka podstawowa 23%.
Jeśli firma jest czynnym podatnikiem VAT, a fotowoltaika służy jej działalności opodatkowanej to wówczas inwestor może odliczyć VAT z faktur zakupowych od VAT należnego z faktur sprzedaży. W efekcie podatek VAT do odprowadzenia do Urzędu Skarbowego będzie mniejszy, bądź uzyskamy większy zwrot nadpłaty z Urzędu Skarbowego – dzięki fotowoltaice.
Jak rozliczana jest fotowoltaika dla firm? Kiedy można wrzucić w koszty podatkowe faktury zakupowe instalacji?
Instalacja fotowoltaiczna dla firm to aktywo trwałe, tzw. środki trwałe. W tej sytuacji – co do zasady – nie ma możliwości rozliczenia całości nakładów w miesiącu ich poniesienia, jako koszty podlegające odliczeniu. Wynika to z faktu, iż dla środków trwałych o wartości jednostkowej powyżej 10.000 ustawodawca przewidział tzw. odpisy amortyzacyjne rozłożone równomiernie w czasie (liniowe).
Fotowoltaika dla firm a odpisy amortyzacyjne – sposób rozliczenia inwestycji
W tym względzie fotowoltaika dla firm rozliczana jest w kosztach firmy wraz z miesięcznymi odpisami amortyzacyjnymi. Stawka amortyzacyjna podatkowa to 10%, czyli rozłożenie na 10 lat użytkowania. Wynika to ze sklasyfikowania fotowoltaiki do rodzaju 669 KŚT – „Inne urządzenia nieprzemysłowe”.
Trochę inaczej sytuacja wygląda, jeśli instalacja fotowoltaiczna jest na trwale związania konstrukcyjnie z budynkiem. Wówczas nakłady na fotowoltaikę amortyzujemy w czasie, ale wraz z budynkiem i według stawki dla niego przewidzianej. Zazwyczaj jest to zdecydowanie dłuższy okres rozliczenia niż w przypadku odrębności instalacji fotowoltaicznej.
Jak rozliczana jest fotowoltaika dla firm w przypadku finansowania leasingiem?
W sytuacji finansowania fotowoltaiki leasingiem – w zależności od jego rodzaju – firma może rozliczyć koszty w następujący sposób:
- leasing operacyjny (właścicielem pozostaje leasingodawca). Kosztem są:
- Rata finansowa leasingu (kapitał + odsetki);
- Opłaty dodatkowe, np.: wstępna czy manipulacyjna;
- Inne koszty eksploatacji fotowoltaiki.
- leasing finansowy (właścicielem zostaje leasingobiorca). Kosztem są:
- Część odsetkowa raty leasingu;
- Odpisy amortyzacyjne środka trwałego;
- Inne koszty eksploatacji fotowoltaiki.
Jednorazowa amortyzacja fotowoltaiki w księgach firmy – czy to jest możliwe?
Tak, jeśli firma jest tzw. małym podatnikiem – zgodnie z założeniami ustawy o CIT. Jest to tzw. pomoc de minimis. Wówczas podatnik ma prawo dokonać jednorazowej amortyzacji dla środków z grupy 3 do 6 (w tym dla fotowoltaiki). Oczywiście są pewne ustalone limity pomocowe, o których należy pamiętać i zapoznać się z nimi w ustawie o CIT.