Zakup paneli fotowoltaicznych to inwestycja długoterminowa dla każdej firmy. Jej celem jest zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych firmy w dłuższym okresie czasu w zakresie zużycia energii elektrycznej, większa niezależność firmy od wahań cen rynkowych oraz budowanie pozytywnego i ekologicznego wizerunku firmy. Z perspektywy finansowej dla firmy ważnym jest, czy nakłady na zakup paneli fotowoltaicznych i koszty ich późniejszej eksploatacji można wrzucić w koszty firmy.

Dlaczego możliwość ujęcia zakupu paneli fotowoltaicznych w kosztach firmy jest tak istotna?
Koszty podatkowe to dla firmy możliwość zmniejszenia przychodów uzyskanych przez firmę, a tym samym zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). Opodatkowany jest bowiem podatkowy wynik finansowy firmy.
Panele fotowoltaiczne, jako środek trwały? Jak zakup fotowoltaiki można wrzucić w koszty firmy?
Instalacja fotowoltaiczna zazwyczaj spełnia wszystkie przesłanki definicji środków trwałych, zarówno w ujęciu bilansowym (ustawa o rachunkowości) jak i w podatkowym (ustawa o CIT).
Instalacja przeznaczona jest dla potrzeb działalności firmy, działalności opodatkowanej, zakładane jej użytkowanie wynosi powyżej 1 roku oraz stanowi własność lub współwłasność firmy.
W sytuacji, gdy panele fotowoltaiczne stanowią środek trwały firmy, w koszty możemy wrzucić amortyzację, czyli rozłożenie w czasie wartości nabycia paneli. Wówczas miesięczne odpisy amortyzacyjne stanowią koszt firmy. Panele fotowoltaiczne podatkowo amortyzujemy metodą liniową, według stawki 10% (równomierne rozłożenie na 10 lat) – w przypadku ich odrębności. Jeśli uznamy je za zwiększenie wartości budynku – to amortyzujemy zgodnie ze stawkami przeznaczonymi dla nieruchomości (zazwyczaj 2,5-4,5%).
Zgodnie z przepisami CIT wszystkie środki trwałe o wartości powyżej 10.000 amortyzujemy w czasie. Wyjątkiem w przypadku fotowoltaiki może być tzw. pomoc de minimis dla małych podatników. Ustawa o CIT przewiduje wówczas opcję jednorazowej amortyzacji, czyli wrzucenia w koszty firmy nakładów fotowoltaiki w całości, w pierwszym miesiącu rozpoczęcia ich użytkowania.
Fotowoltaika w leasingu – co możemy wrzucić w koszty firmy?
Nierzadko instalacje fotowoltaiczne są finansowane ze źródeł zewnętrznych. Przykładem może być leasing.
W przypadku tzw. leasingu operacyjnego (właścicielem fotowoltaiki pozostaje leasingodawca), w koszty firmy możemy wrzucić:
- ratę finansową leasingu (część kapitałową + część odsetkową);
- opłatę wstępną, opłatę manipulacyjną leasingu, ewentualną prowizję;
- bieżące koszty eksploatacji fotowoltaiki.
W przypadku leasingu finansowego (właścicielem fotowoltaiki zostaje leasingobiorca), w koszty firmy możemy wrzucić:
- część odsetkową raty finansowej;
- odpisy amortyzacyjne;
- bieżące koszty eksploatacji fotowoltaiki.
Fotowoltaika a VAT – czy przedsiębiorca ma prawo odliczenia VAT naliczonego od należnego?
Instalacje fotowoltaiczne objęte są podstawową stawką podatku VAT wynoszącą 23%. W przypadku nakładów poniesionych na fotowoltaikę, wykorzystywaną dla działalności opodatkowanej firmy, przedsiębiorca ma prawo odliczyć VAT z faktur zakupu fotowoltaiki od VAT należnego dla Urzędu Skarbowego.