Fotowoltaika

Jak rozliczana jest fotowoltaika dla firm?

21 Lipiec 2023

Fotowoltaika wśród przedsiębiorców cieszy się coraz większą popularnością. Inwestorzy dostrzegają potencjał takiej instalacji, oraz znaczące oszczędności finansowe. Dodatkowo fotowoltaika to określone zasady jej rozliczania w księgach rachunkowych i podatkowych firmy. Są to korzystne rozwiązania, które dają przedsiębiorcy możliwość rozliczenia nakładów poniesionych na fotowoltaikę.

Czyli co może zyskać przedsiębiorca inwestując w fotowoltaikę?

Fotowoltaika dla firm to m.in.:

  • inwestycja długoterminowa;
  • oszczędności w zużyciu energii elektrycznej;
  • budowanie niezależności od dostaw energii z sieci;
  • minimalizowanie ryzyka wahań cen prądu;
  • zagospodarowanie wolnej przestrzeni;
  • budowanie ekologicznego i pozytywnego wizerunku firmy;
  • księgowe rozliczanie inwestycji.

Fotowoltaika dla firm – jak rozliczamy podatek VAT naliczony w fakturach zakupu?

Pierwszą kwestią, która nasuwa się w zakresie rozliczeń fotowoltaiki w firmach to podatek VAT z faktur zakupowych. Jest to tzw. podatek naliczony. W przypadku fotowoltaiki jest to stawka podstawowa 23%.

Jeśli firma jest czynnym podatnikiem VAT, a fotowoltaika służy jej działalności opodatkowanej to wówczas inwestor może odliczyć VAT z faktur zakupowych od VAT należnego z faktur sprzedaży. W efekcie podatek VAT do odprowadzenia do Urzędu Skarbowego będzie mniejszy, bądź uzyskamy większy zwrot nadpłaty z Urzędu Skarbowego – dzięki fotowoltaice.

Jak rozliczana jest fotowoltaika dla firm? Kiedy można wrzucić w koszty podatkowe faktury zakupowe instalacji?

Instalacja fotowoltaiczna dla firm to aktywo trwałe, tzw. środki trwałe. W tej sytuacji – co do zasady – nie ma możliwości rozliczenia całości nakładów w miesiącu ich poniesienia, jako koszty podlegające odliczeniu. Wynika to z faktu, iż dla środków trwałych o wartości jednostkowej powyżej 10.000 ustawodawca przewidział tzw. odpisy amortyzacyjne rozłożone równomiernie w czasie (liniowe).

Fotowoltaika dla firm a odpisy amortyzacyjne – sposób rozliczenia inwestycji

W tym względzie fotowoltaika dla firm rozliczana jest w kosztach firmy wraz z miesięcznymi odpisami amortyzacyjnymi. Stawka amortyzacyjna podatkowa to 10%, czyli rozłożenie na 10 lat użytkowania. Wynika to ze sklasyfikowania fotowoltaiki do rodzaju 669 KŚT – „Inne urządzenia nieprzemysłowe”.

Trochę inaczej sytuacja wygląda, jeśli instalacja fotowoltaiczna jest na trwale związania konstrukcyjnie z budynkiem. Wówczas nakłady na fotowoltaikę amortyzujemy w czasie, ale wraz z budynkiem i według stawki dla niego przewidzianej. Zazwyczaj jest to zdecydowanie dłuższy okres rozliczenia niż w przypadku odrębności instalacji fotowoltaicznej.

Jak rozliczana jest fotowoltaika dla firm w przypadku finansowania leasingiem?

W sytuacji finansowania fotowoltaiki leasingiem – w zależności od jego rodzaju – firma może rozliczyć koszty w następujący sposób:

  • leasing operacyjny (właścicielem pozostaje leasingodawca). Kosztem są:
  • Rata finansowa leasingu (kapitał + odsetki);
  • Opłaty dodatkowe, np.: wstępna czy manipulacyjna;
  • Inne koszty eksploatacji fotowoltaiki.
  • leasing finansowy (właścicielem zostaje leasingobiorca). Kosztem są:
  • Część odsetkowa raty leasingu;
  • Odpisy amortyzacyjne środka trwałego;
  • Inne koszty eksploatacji fotowoltaiki.

Jednorazowa amortyzacja fotowoltaiki w księgach firmy – czy to jest możliwe?

Tak, jeśli firma jest tzw. małym podatnikiem – zgodnie z założeniami ustawy o CIT. Jest to tzw. pomoc de minimis. Wówczas podatnik ma prawo dokonać jednorazowej amortyzacji dla środków z grupy 3 do 6 (w tym dla fotowoltaiki). Oczywiście są pewne ustalone limity pomocowe, o których należy pamiętać i zapoznać się z nimi w ustawie o CIT.